Palmako kompaktsed aiamajad vallutavad Euroopa

Sarnaselt paljude teiste Eesti puidufirmadega, sai Palmako alguse 1990. aastate kapitalismi koidikust, mil rühm metsandusspetsialiste nägi võimalust ise ettevõtlusega tegeleda. Puidu ladustamise ja ekspordiga tugevat vundamenti ehitades tabas ettevõtte asutajaid Soome reisilt ilmutus, kus nad nägid ridamisi puitpalkmaju ja suvilaid. Nad olid veendunud, et see on järgmine suur asi ka Eestis.

Põhjus oli piisavalt loogiline – pärast seda, kui nad said endale esimese kodu ja mõnevõrra korraliku eraauto osta, pöörati aina enam tähelepanu vabale ajale ja hakati otsime teist kodu maal. See protsess võttis aga oodatust kauem aega ja 2000. aastate alguses hakkas Palmako valmistama kompaktseid puidust aiamaju. Ettevõtmisse vähe uskunud skeptikute kurvastuseks on Palmako kasvanud oma niši turuliidriks kogu Euroopas.

Puit on meie DNA’s

Puit on kogu Palmako tooteportfelli ühiseks nimetajaks. “Kindlasti võib väita, et puit on meie DNA-s, see on kõiges, mida me teeme,” ütleb tegevjuht Rain Raudsepp. Puit on kvaliteetne taastuv ehitusmaterjal ja seda saab utiliseerida ilma, et ükski pind raisku läheks. “Meie toodang ulatub aiamajadest liimpuitkomponentideni, ümarpuidust kuni pelletini, me väärindame puitu maksimaalselt.”

Keskkonnateadlikkus on üks peamisi väärtusi, mida ettevõte oma igapäevases tegevuses järgib. Suurem osa Kavastu tehases tarbitavast energiast on päikeseenergiaga toodetud ning tuhanded andurid ja arvutid tagavad võimalikult tõhusa materjalide kasutamise.

Made in Estonia tähistab esmaklassilist kvaliteeti

Palmako peamised tooted on väikesed puitmajad, mänguväljakud, aiamööbel ja piirded – kõike müüakse oma kaubamärgi all DIY- ja aianduspoodides kõikjal Euroopas. Kõrge kvaliteedi ja usaldusväärsuse tagamisega on ettevõte tõusnud väärtusahelas kõrgemale ja ei pea enam keskenduma rebrandingule või valge etiketiga toodete müügile. „Meie peamiste eksporditurgude klientidel seostub märgid „Made in Estonia“ esmaklassilise kvaliteediga, kuid meie tugevuseks on paindlikkus ja mitmekesine portfell,“ selgitab Raudsepp. Ettevõtte klientideks on B2B hulgimüügikeskused ja B2C jaeketid – esimesed on rahul Palmako laia tootevalikuga ühest allikast ning teised hindavad kvaliteetset taset taskukohaste hindadega. Usaldusväärsete partnerite võrgustiku loomine on võtnud aastaid, kuid täna on Palmako tooted saadaval tuhandetes müügipunktides.

Alguspäevad ei olnud alati kõige lihtsamad. “Mõnikord pidid meie omanikud klientidega läbirääkimisi pidama kaugetes kohtades ja magama telkides. Oleme igavesti tänulikud varajastele klientidele, kes nendel koosolekutel lõkkesuitsu järele lõhnavate eestlaste seltskonda usaldasid. Kuid oleme tõestanud oma usaldusväärsust ja loonud sellele kindla maine. Nüüd lõikame vilja,” on Raudsepp uhke.

Palmako asutajad on Eesti suurima metsa- ja puidutööstuskontsernina Lemeks Group laiendanud oma äri üle-euroopaliseks 34 tütarettevõttest koosnevaks võrgustikuks, mis annab tööd üle 1000 inimesele Eestis, Lätis, Rootsis, Norras, Prantsusmaal, Saksamaal ja Ühendkuningriigis.

Competing internationally from day one

Raudsepp usub, et Eesti puidutootjad said 90ndate alguses hüppelise stardi, kuna võtsid koduturu väiksuse tõttu sihiks kohe eksporditurud. “See sundis meid kõiki olema tõhusamad ja pakkuma paremat kvaliteeti kui keegi teine, tugevdades kogu sektorit.” Turgu kaitsta ega toetuste süsteemi üles ehitada pole üritatud – ellujäämine ägedas vabaturumajanduses on muutnud Eesti ettevõtluse muutustele vastupidavamaks. Praegu kasutab Eesti puidutööstus kaasaegseid ja paindlikke tehnoloogiaid ning peab neid oma konkurentsieeliseks. Investeerimine tipptasemel seadmetesse tagab, et klientidele pakutakse maailmatasemel tooteid. Töökad eestlased võivad oma niššides pakkuda üliinimlikke tulemusi, kuna suuremad operaatorid ei suuda pakkuda väiksemaid tootmisseeriaid ega keerukamaid lahendusi. Võime kohaneda kiiresti muutuvate oludega ja suhtlus erinevate kultuuridega pani aluse eestlaste edule globaalsetel eksporditurgudel ka teistes valdkondades.

Palmako suurim turuosa on puidust lastele mõeldud mängumajades. „See on osutunud väga edukaks nišiks, kuna puit on lapsesõbralik ehitusmaterjal ja kliendid kipuvad rohkem kulutama oma lastele kui iseendale. Võime pidada end suurimaks lastele mõeldud puidust atraktsioonide tootjaks kogu Euroopa kontinendil, kuid aiamajade turuosaga on samuti uhkust tunda – igal aastal müüme üle 60 tuhande erineva aiamaja,“ räägib Raudsepp.

Puidule ei ole alternatiivi

Palmako ärimudel on rajatud veendumusele, et puidule kui ehitusmaterjalile pole pikas perspektiivis alternatiivi. “Me ei saa oma planeeti päästa, kui lülitame tuled kord aastas välja, kuid sobivate taastuvate ehitusmaterjalide valimine võib Maa tulevasele jätkusuutlikkusele palju kaasa aidata.”

Metsad katavad ligi poole Eesti territooriumist. Puit pole mitte ainult sissetulekuallikas, vaid metsad pakuvad ka vaimset varjupaika. „Me peame oma metsi majandama, et tagada tasakaal majanduse ja ökoloogia vahel,“ selgitab Raudsepp.

Kohalikult kättesaadava materjali puhul on puit vastupidavam ülemaailmsete tarneahelate häirete suhtes. Kohaliku puidu väärindamise tähtsus on aga võrreldamatu, enamik saeveskeid ja tootmishooneid asuvad maal, pakkudes tööd vähemalt 60 tuhandele inimesele Eestis ning tasakaalustades maa- ja linnapiirkondade ebavõrdsust.

Palmako_Heidi_UK_outside_left-min
Palmako_Heidi_UK_outside_left